Welke tips heb je voor de Omhels-de-Boom-houding uit Iron Shirt?

Toen ik in Tao Garden in Thailand certificeerde als Healing Tao Instructor, oefenden wij ook voor het Iron Shirt examen, waaronder de Omhels-de-boom-houding. Iron Shirt ontleent zijn naam aan stevig staan alsof je een IJzeren Hemd aan hebt. Door de juiste houding die je helpt om chi te laten stromen in jezelf, gebruik je de druk van buitenaf om jezelf nog meer  ‘in structuur’ te laten drukken.

Gelukkig had ik al diverse keren Iron Shirt-dagen en weekenden gevolgd, maar het was pas tijdens deze examenweek dat ik de fijne kneepjes begon te leren. Ik heb ze voor mezelf op een rij gezet voor met name de Omhels de Boom houding. Ze hebben me ook geholpen tijdens de training healing tao die ik volg bij Tao Training van Reinoud Eleveld, waar we leren om ca. een uur in de Omhels de Boom houding te staan! De basis principes van de Iron Shirt zijn ook van toepassing bij de Tai Chi die we leren.

Let op: De onderstaande aanwijzingen dienen altijd onder begeleiding van een healing tao instructor te worden geoefend! Bovendien is het bijzonder moeilijk om goed onder woorden te brengen hoe je het beste de houding kan omschrijven. Tijdens het examen werd er zowel van de zijkanten als van voren druk geoefend, zodat je kunt ervaren hoe je de druk kunt ‘afvoeren’. Dit wordt de zogenaamde ‘push’ genoemd. Ook het geven van deze push vraagt enige tactiek van de instructeur. De push moet langzaam worden opgebouwd, want de push is er voor jou om jou je kracht te laten ervaren en heeft niet als doel om je omver te duwen.

Ik geef hieronder tips die voor mij werkten als het gaat om Omhels-de-boom. Kijk of je er ook profijt van hebt:

Staartbeentje; 

  • zet je staartbeentje onder je
  • leer het verschil tussen je bekken naar voren en naar achteren bewegen en je bekken laten bewegen door je staartbeentje naar voren en naar achteren te bewegen
  • je spant als effect vanzelf je billen aan
  • bedenk dat het is alsof je een touwtje hebt waarmee je je staartbeentje naar voren trekt
  • je kunt het zien in de spiegel als je naar jezelf kijkt: als je jouw staartbeentje optrekt en naar voren beweegt, zie je de holte in je rug verdwijnen; je rug strekt zich recht

 

Je armen

  • strek je armen vanuit je vleugelpunt (het punt op de rug tegenover het hartpunt) je armen naar voren, zodat je schouders ‘rond’ worden
  • er zijn 4 ‘locks’
  1. in je ellebogen
  2. in je polsen
  3. in je knieën
  4. in je enkel gewricht
  • je ellebogen zijn niet opzij en omhoog, omdat ze anders de druk van de ‘push’ niet kunnen houden
  • in plaats daarvan zijn je ellebogen een beetje naar beneden gericht
  • de vingers van je handen zijn ter hoogte van je kin; doordat je over je vingers heen kunt kijken, voel je de energie in je buik open gaan en kan je gemakkelijker de druk naar de aarde geleiden
  • er zit CHI in je vingers: houd ze gestrekt!
  • ontspan je schouders; je voert de druk af via je schouder-rug-benen. Zorg dat je schouders de afvoer van deze druk niet blokkeren door ze op te trekken of te spannen
  • de ruimte tussen je handen is ongeveer de breedte van je hoofd; door deze opening heb je contact met de ander en tegelijkertijd beheer je jouw eigen hart ruimte
  • je “laukungs” van je handen zijn naar je toe gericht; je maakt een chi-cirkel vanuit je vleugelpunt door je armen en vingers, zodat je een chi veld van zelf liefde hebt

 

Je rug

  • omdat je je staartbeentje onder je getrokken hebt, is nu je rug recht – dit helpt je om je “ming men” te openen
  • zak door je knieën en voel je liezen open gaan
  • haal je kracht uit je lendewervels
  • doordat je staartbeentje en je kin zich naar elkaar toe bewegen en de schouders rond zijn, lijkt het alsof je je rug ‘kromt’

 

Je nek

  • je hoofd niet buigen
  • gebruik een lichte nek-lock, zodat de energie in je rug verbonden blijft

 

Je benen

  • breng je gewicht een beetje naar de voorvoet
  • voer de druk van de push af via je achterbenen en hielen
  • je benen spiralen naar beneden in een soort draai; deze draaiing helpt je benen de kracht van de aarde naar boven te geleiden in plaats van dat deze kracht in het bekken of in het heiligbeen blijft steken

 

Je tantien

  • leer je aandacht in je buik richten terwijl je in de Omhels de Boom staat
  • zorg dat je tantien gevuld is met Chi; doe van te voren chi kung oefeningen
  • zorg dat je grondt! visualiseer wortels naar het middelpunt van de aarde; veranker jezelf
  • laat je tantien “zakken” zodat je meer grond

 

De psychische aspecten van deze Iron Shirt houding:

  • voor jezelf staan en blijven staan
  • ervaar je reactie bij de eerste druk van de ‘push’: in plaats van meteen te verzetten of spanning op te bouwen, ervaar je het contact en laat je de ander de druk langzaam opvoeren
  • open je hart voor de kracht en voer deze af
  • beoefenen van deze Iron Shirt houding helpt je om te blijven staan onder conflict, in plaats van dat alles persoonlijk binnenkomt
  • zelfliefde

 

Wil je ook meer leren over IJzeren Hemd? Het is onderdeel van de basistraining Healing Tao in Den Bosch. Kijk voor nieuwe data of neem contact op.

 

Author Info

Veronique