Hoe leer je Chi vasthouden en stromen? IJzeren Hemd, bekkenbodemtraining en de 3 tantiens

De jaartraining healing tao heeft een zekere opbouw. In het midden van de jaartraining gaan we meer de focus leggen op:

  • hoe sta je in “structuur”?
  • hoe kan je de chi in jezelf activeren?
  • hoe kan je de chi blijven vasthouden in jezelf?

Enkele manieren om bovenstaande te  trainen met healing tao technieken, zijn:

  • Trainen van 3 tantiens
  • Trainen van een warme buik
  • Trainen van IJzeren Hemd technieken met Omhels de boom
  • Trainen van de 3 poorten
  • De kringloop openen en doorstromen
  • Tan Tien Chi Kung

In de jaartraining leggen we de focus op het trainen van de  3 tantiens, een warme buik, de 3 poorten, de IJzeren hemd en de kringloop.

De 3 tantiens

In de healing tao onderscheiden we 3 tantiens:

  • De onderste van het pireneum tot ca. de solar plexus, het gedeelte waarin ook de nieren en de seksuele organen zitten
  • De middelste: het rompgedeelte waarin het hart huist
  • De bovenste: het hoofd

De 3 tantiens worden ook wel onder de volgende namen gebruikt, ten behoeve van:

  1. Onderste tantien = djing = vitaliteit
  2. Middelste tantien = hart chi = veilige verbinding met jezelf en anderen
  3. Bovenste tantien = shen = inspiratie, diepe stilte, de “kennis” die groter is dan je met woorden uitdrukt

Als je de IJzeren Hemd positie ‘Omhels de Boom’ traint, lijkt het wellicht in het begin slechts een manier van staan. We leren onder andere energie afvoeren naar de grond. Stevig staan. Een rechte houding. Maar – zo heb ik in de loop van de jaren ontdekt – je traint veel meer. Hoe vaker je het doet, hoe meer je leert over chi in de 3 tantiens.

De onderste tantien: De warme buik als buikhersenen

We trainen een zogenaamde “warme buik” en onze bekkenbodem om in onderste tantien om chi vast te houden. Waarom trainen we de bekkenbodem? Het ondersteunt ons lichaam on sommige klachten te voorkomen of tegen te gaan, zoals

  • incontinentie
  • verzakte baarmoeder bij vrouwen of prostaatklachten bij mannen
  • de energielek uit de nieren
  • energielek uit de chi-bal in de onderste tantien

In de healing tao besteden we veel aandacht aan de buik omdat de buik ook wel de ‘second brain’ wordt genoemd. Het trainen van de onderste tantien helpt ons met een helder hoofd.

Hoe trainen we onder andere om onze bekkenbodem te versterken?

  • De PC-spier, de Pubococcygeus-spier
  • De kringspieren rondom de ogen en de mond die samenhangen met de bekkenbodem. In de bekkenbodem hebben we de zogenaamde 3 poorten die we trainen om chi te blijven ‘containen’. Sluiten van deze poorten betekent niet verkrampt rondlopen; het betekent dat je de chi kunt leren voelen en vasthouden

De middelste tantien: het hartveld

Door bij de IJzeren Hemd positie je armen in de Omhels de Boom-houding te strekken, leer je leer je om je middelste tantien te trainen. Bouw dit zorgvuldig op door

  • I-kracht
  • Je armen strekken vanuit het zogenaamde vleugelpunt (het hartpunt op je rug)
  • De ‘unbendable arm’ te ervaren. Dat wil zeggen: zonder spierkracht en schouderkramp je armen in een bepaalde positie houden
  • Door chi te laten stromen door je armen en vingers waardoor je een chiveld zou kunnen voelen in je middelste tantien
  • Je hart veld te laten stromen in een veilige verbinding met jezelf en de ander

De bovenste tantien

Na een meditatie gaan we vaak in de ‘yin fase’: het laten doorwerken van een meditatie. Som kun je een (diepe) stilte ervaren bij jezelf. Rust in je hoofd. Inspiratie kan doorkomen. Of gewoon diep uitrusten. Dan kun je shen ervaren.

Met name die mensen die veel ‘hoofdwerk’ hebben, ervaren de behoefte om het hoofd los te laten. Er is veel nadruk op hoofdwerk in onze samenleving: denk aan de continue stroom nieuwe informatie via social media, of  verplichte schrijf- en administratie klussen, examens leren.

Shen is niet hetzelfde als ‘een vol hoofd’ of ‘veel in je hoofd zitten’. We willen juist voorkomen dat er te veel energie in het hoofd komt, waardoor je mogelijk hoofdpijn krijgt. Door de energie naar beneden te brengen, maak je ruimte voor shen. Dat is fijn als je te veel ‘aan je hoofd’ hebt, of voortdurend moet opletten om de controle niet te verliezen.

De kringloop

Door de chi in de zogenaamde ´kleine hemelse kringloop´ te leren stromen, leer je je energie goed verdelen en te laten doorstromen door alle drie tantiens. Het vraagt enige oefening. Ik heb zelf een lange tijd moeten trainen om gevoel te krijgen bij ´de kringloop´ en te ervaren hoe chi door de kringloop kan stromen. In het begin kreeg ik er zelfs hoofdpijn van, omdat er te veel energie naar mijn hoofd ging en ik het te veel `vanuit mijn hoofd` deed. Daarom zullen we in de jaartraining de kringloop zorgvuldig opbouwen. En als je eenmaal de Omhels de Boom leert, kun je ook daar leren om in deze houding je kringloop te gaan stromen.

 

Voor nieuwe data voor de jaartraining, klik op de afbeelding hieronder.

Author Info

Veronique

No Comments

Post a Comment